Neďaleko hlavného Námestia gen. Klapku, pri ceste smerom od pevnosti sa nachádza budova bývalého Dôstojníckeho pavilónu. Rozľahlá dvojpodlažná stavba slúžila pôvodne pre ubytovanie dôstojníkov cisárskej a kráľovskej armády rakúskeho cisárstva, neskôr rakúsko-uhorskej monarchie a ich rodín.
Tri krídla budovy (pevnostné krídlo orientované do parku Anglia, južné dunajské krídlo a západné mestské krídlo) uzatvárajú rozľahlé nádvorie s parkovou úpravou. Nárožia jednotlivých krídiel sú zdôraznené polygonálnymi vežami zakončenými ozdobným cimburím. Nádvoriu dominuje amfiteáter, ktorý vznikol prestavbou budovy bývalej koniarne v rokoch 1999 – 2000. V tejto dobe boli obnovené aj obe studne, ktoré mohli zabezpečovať dodávku vody nezávisle od mestských zdrojov. Nachádza sa tu aj pomník Hansa Selyeho (1907, Viedeň – 1982, Montreal).
Na priečelí bývalého Dôstojníckeho pavilónu je nad stredovou terasou reliéfny nápis: VIRIBVS VNITIS (Spoločnými silami) – erbové heslo cisára Františka Jozefa I. (1830 – 1916). V tejto časti budovy bolo dôstojnícke kasíno (Offizierscasino), teda klubové, spoločenské a jedálenské priestory pre dôstojníkov a ich hostí. Sála s bohatou štukovou výzdobou slúži dnes na reprezentačné účely mesta.
Dôstojnícky pavilón bol vybudovaný v rokoch 1858 – 1863 v neogotickom slohu (v duchu oživenia anglickej tudorovskej gotiky v 19. storočí) s typickými ežami, s cimburím, zdvojenými oknami a lomenými oblúkmi. V tomto historizujúcom slohu bola realizovaná napr. aj prestavba pôvodného kaštieľa v Rusovciach (1843 – 1850), neogotická prestavba kaštieľa v Galante (1861), prestavba z rozprávok dobre známeho zámku Hluboká nad Vltavou (polovica 19. storočia) či zámku v Ledniciach na Morave (1846 – 1858).
d
Na fotografii je priečelie bývalého Dôstojníckeho pavilónu; v 30. rokoch 20. storočia tu bol kultúrny stánok Moderna s kinom a výstavnými priestormi. Po roku 1968 ho na kultúrne účely využívali tunajší vojaci sovietskej armády a ich rodiny, pričom tu mali aj vlastný obchodík. V súčasnosti budovu využíva mesto pre svoje inštitúcie a Univerzita Jánosa Selyeho.
g
Fotografie zachytávajú rekonštrukciu národnej kultúrnej pamiatky – Dôstojníckeho pavilónu z rokov 1999–2000. Bol to vôbec prvý projekt v Komárne, ktorý spolufinancovala EÚ z programu PHARE Credo. V rámci neho bol vybudovaný na nádvorí s parkovou úpravou aj otvorený teáter. Projektový manažér: Ľudovít Gráfel.
V Komárne 24. apríla 1936 inšpektor brannej moci, armádny generál Jan Syrový, zdraví pred Dôstojníckym pavilónom nastúpenú čestnú rotu 12. pešieho pluku generála Milana Rastislava Štefánika.
autor textu: Dénesová, Eva
Pri použití tohto textu prosím nalinkovať našu stránku https://divadlokomora.sk/2023/09/21/pevnost-a-jej-historia-2/
Bašta VI. je súčasťou Vážskej línie vytvorenej v šesťdesiatych rokoch 19. storočia. Je považovaná za najväčšiu baštu komárňanského pevnostného systému. Ako spojovací bod Vážskej a Palatínskej línie mala za úlohu kruhovú defenzívu. Po rekonštrukcii bašty VI. z roku 1992 zriadilo múzeum vo veľkej sále južného rondela lapidárium, v ktorom sú umiestnené kamenné pamiatky z rímskych čias, objavené počas archeologických vykopávok v okolí. Rímske lapidárium múzea predstavuje v chronologickom slede (1. – 4. stor. n. l.) najmä náhrobné kamene alebo ich fragmenty, oltárne kamene, sarkofágy a iné pamiatky. Väčšina exponátov pochádza z rímskych hraničných opevnení Brigetio a Kelemantia, vybudovaných oproti sebe na oboch brehoch Dunaja neďaleko Komárna. V samostatnej miestnosti sú vystavené kópie najpozoruhodnejších rímskych sochárskych pamiatok z rôznych lokalít Slovenska (Rusovce – Gerulata, Boldog, Trenčín, Želiezovce, Semerovo).
gggggg
autor textu : www.muzeumkn.sk
Pri použití tohto textu prosím nalinkovať našu stránku https://divadlokomora.sk/2023/09/21/pevnost-a-jej-historia-2/
Na pláne z roku 1840 sú zakreslené objekty po prestavbe pevnosti v rokoch 1827 – 1839. Na tomto výkrese je pevnostná väznica umiestnená s priľahlým nádvorím v severnej kurtíne a čiastočne v bašte II. Starej pevnosti. Pri objekte väzenia je uvedená poznámka, že budova bola postavená v roku 1862. Na fotografii z roku 1933 sú ešte stále vidieť zachované vysoké múry dvora tejto väznice. V roku 1940 už pevnosť slúžila maďarskému vojsku ako sklad munície. Vtedy zbúrali aj murovaný plot väzenia, aby vybudovali koľaje na prepravu streliva. Môžeme teda predpokladať, že od roku 1862 až do konca 30. rokov 20. storočia si táto časť pevnosti funkciu väzenia zachovala. Budova v roku 1991 ešte stále stála a dovtedy ju približne dvadsať rokov využívali na rôzne účely sovietske vojská. Slovenská armáda dala objekt zbúrať niekedy v polovici 90. rokov.
Chodba s celami približne v roku 1939
autor textu : Ľudovít Gráfel
Pri použití tohto textu prosím nalinkovať našu stránku https://divadlokomora.sk/2023/09/21/pevnost-a-jej-historia-2/
Tieto mestá majú, respektíve mali opevnené brány, ktoré majú spoločného autora. Bol ním rakúsko-uhorský neoklasicistický architekt Peter Nobile (1776 – 1854). Vo Viedni bola vybudovaná v rokoch 1821 až 1824 vstupná brána do Hofburgu, tzv. „Burgtor“. V Prahe v roku 1836 bola dostavaná tzv. „Koňská brána“. Táto však bola v roku 1876 zbúraná. Na jej mieste bola v rokoch 1885 – 1891 postavená budova „Národního muzea“.
Bratislavská brána v Komárne bola vybudovaná v roku 1844, a to ako súčasť teraz už zničenej bašty I. V priebehu dejín mala táto bašta úlohu chrániť územie medzi Dunajom a Váhom, zatiaľ čo brána poskytovala prístup do mesta z Bratislavy.
gg
Spojenie medzi vnútorným priestorom obrannej línie a vonkajším svetom zabezpečovali dokonale chránené brány. Pri ľavom krídle bašty I. bola umiestnená tzv. Bratislavská brána (Prešporská brána, Presburger Thor, Pozsonyi kapu). Bašta I. (Werk I), ako súčasť Palatínskej línie, bola v 30. rokoch asanovaná. Zachovali sa len pozostatky ľavého krídla retranchementu a aj to značne devastované.
Klasicistická Bratislavská brána je architektonicky riešená do tvaru trojarkádového prechodu s valenými polkruhovými klenbami. Na bráne sú zachované kovové detaily po zariadení padacích mostov. Fortifikačný charakter stavby je zvýraznený masívnosťou hrúbky stien a povrchovou úpravou fasád horizontálnym kamenným kvádrovaním s výraznou škárou medzi jednotlivými kamennými prvkami. Východné priečelie brány horizontálne zvýrazňuje silne vystupujúca profilovaná rímsa, do ktorej je nad stredným oblúkom umiestnené datovanie stavby: MDCCCXLIV. Západné priečelie brány má architrávový systém, kde je priebežné kladie po celej šírke stavby nesené štvoricou pilastrov s profilovanými hlavicami, za ktorými v druhom plošnom pláne sa opakuje kamenná horizontálna bosáž so zvýraznením stredových klenákov, podobne ako na východnej strane.
g
g
Na architráve ja umiestnený nápis s textom:
ERDINANDUS I. IMPERATOR AUSTRIAE HUNGARIAE REX H.N.V.
(Ferdinad I. cisár rakúsky, kráľ Uhorský (Huius Nominis V.) (svojho mena piaty))
V polovici 90. rokov komárňanská súkromná firma TAKÁCS & OLLÁRY, spol. s. r. o. objekty obnovila s použitím modernizujúcich architektonických prvkov, a to pre vlastné účely. Týmto krokom sa predišlo ďalšej devastácii pamiatky a položili sa základy tendenciám i takouto formou prezentovať pýchu mesta Komárna
leopoldova brána v čase
autor textu : Ľudovít Gráfel
Pri použití tohto textu prosím nalinkovať našu stránku https://divadlokomora.sk/2023/09/21/pevnost-a-jej-historia-2/
Centrum Skutovho záujmu je klasická hudba a jazz, v súčasnosti prevládajú aktivity v oblasti klasickej hudby. Spolupracoval s vynikajúcimi hudobníkmi oboch žánrov ako Angelika Kirschlagerová, Christian Muthspiel, Elisabeth Kulmanová, Wolfgang Muthspiel, Benjamin Schmid, Tomasz Stanko, Didier Lockwood, Mark Feldman, Jiří Stivín, Juraj Bartoš, Marek Piaček a i. Vystupoval ako sólista alebo člen rôznych súborov (Motley Mothertonque, OENM, Octet Ost, die reihe, Bruckner Orchester Linz, Slovenský komorný orchester, SO Danubia-Budapest, Slovenská filharmónia, Capella Istropolitana, Ghymes atď.) na festivaloch ako Bach Unwrapped London, International Liszt Fesztivál, Kunstfest Weimar, Zürich Jazz Festival, The Piano-Budapest, Salzburg Biennale, Bratislavské hudobné slávnosti, Saalfelden Jazz Festival, Kontrasty (Ľvov), Varšavská jeseň a i. S manželkou Norou Skuta založili klavírne duo, ktoré sa už od svojho vzniku v roku 1996 zameriava na uvádzanie diel 20. storočia. Ako sólista spolupracoval s dirigentmi: Johannes Kalizke, David McQueen, Domonkos Héja, Daniel Gazon, Bohdan Warchal, John C.Whitney, Martin Sieghart, Christian Muthspiel, Róbert Stankovský, Ondrej Lenárd, Szymon Byvalec, Theodore Kuchar a i.
Popri realizovaní nahrávok pre Radio Suisse, ORF, Rozhlas a televíziu Slovenska a ď. nahráva pre rôzne hudobné vydavateľstvá doma i v zahraničí (viď diskografiu). Jeho nahrávka Goldbergových variácií pre vydavateľstvo Hevhetia bola veľmi vysoko ocenená v kritike prestížneho časopisu BBC Music Magazine, kde získala najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie. Vďaka tomu sa Skuta predstavil na svojom debutovom recitáli v Londýne a Paríži (2005). Následne i ďalšie jeho CD z tvorby J. S. Bacha získalo v časopise BBC Music Magazine rovnako najvyššie päť hviezdičkové hodnotenie.
Od roku 1993 zazneli Skutove kompozície (jazz, pop alebo súčasná hudba) v Rakúsku, Nemecku, vo Švajčiarsku, Francúzsku, v Anglicku, Holandsku a Maďarsku na viac ako osemdesiatich koncertoch. V roku 2005 dostal objednávku na napísanie husľového koncertu pre rakúskeho huslistu Benjamina Schmida. Pod názvom Violinkonzert 2006 bolo toto Skutovo dielo od svojej premiéry v júni 2006 v Salzburgu uvedené na ďaľších desiatich koncertoch.
zdroj textu : https://hc.sk/o-slovenskej-hudbe/osobnost-detail/686-miki-skuta
Erik Vlček je slovenský reprezentant v rýchlostnej kanoistike v súťaži štvorkajaku (K4) a dvojkajaku (K2), účastník OH 2000, 2004, 2008, 2012, 2016 a 2020.
Spolu s Michalom Riszdorferom, Richardom Riszdorferom a Jurajom Bačom vybojoval bronzovú medailu na OH 2004 v Aténách (disciplína K4 na 1 000 m). Na OH v Pekingu dosiahla slovenská posádka striebornú medailu (v zostave nahradil Baču Juraj Tarr). Od roku 2013 vystupuje spolu s Jurajom Tarrom v K2 a od roku 2015 spolu s Jurajom Tarrom, Denisom Myšákom a Tiborom Linkom v K4. V novom zložení K4 spolu so Samuelom Balážom, Csabom Zalkom a Adamom Botekom vybojoval bronzovú medailu na MS 2019 v Szegedíne a získal miestenku pre Slovensko na OH 2020 Tokio (disciplína K4 na 500 m). V Tokiu nakoniec vybojoval taktiež bronzovú medailu v skupine so Samuelom Balážom, Denisom Myšákom a Adamom Botkom.
zdroj textu : https://sk.wikipedia.org/wiki/Erik_Vl%C4%8Dek
Jozef Zsapka je zakladateľskou osobnosťou slovenskej gitarovej školy. Za desiatky rokov pedagogickej pôsobnosti sformuloval a rozpracoval zásady didaktiky slovenskej gitarovej školy a vychoval prakticky celú garnitúru slovenských profesionálov v oblasti klasickej gitary. Jeho žiaci získali viac než 100 ocenení na domácich i medzinárodných gitarových súťažiach a presadili sa doma i v zahraničí na koncertných pódiách i v pedagogickej praxi na rôznych stupňoch odborného školstva. V jeho triede ukončili doktorát svetoznámi umelci ako József Eötvös (Maďarsko), Marco Socias (Španielsko), Pavel Steidl (Česko), Jorgos Panetsos (Grécko/Rakúsko) a ďalší.
Je zakladateľom, dramaturgom a riaditeľom Medzinárodného gitarového festivalu (založeného 1975) a Medzinárodnej gitarovej súťaže (1995) Josepha Kaspara Mertza v Bratislave. Je zakladateľom medzinárodného gitarového festivalu LiGiTa v Lichtenštajnsku.
s
Vedie majstrovské kurzy doma i v zahraničí (Rakúsko, Grécko, Španielsko, Lichtenštajnsko, Portugalsko, Francúzsko, Nemecko, Kuba, Japonsko, USA). Pravidelne zasadá v porotách interpretačných súťaží (Bratislava, Banská Bystrica, Viedeň, Atény, Budapešť, Eschen, Rust, Kutná Hora, Sernancelhe, Viseu, Petrer, Mottola, Esztergom, Vác a i.).
V editorskej činnosti Jozefa Zsapku prevažuje vydávanie skladieb, ktoré boli dedikované jemu alebo duu Dagmar & Jozef Zsapka. Do pedagogickej literatúry prispel prípravou a odbornou redakciou zborníkov inštruktívnych gitarových skladieb (vydavateľstvo OPUS). Medzinárodné uznanie získal ako autor transkripcií flautových diel svetových autorov, ktoré publikoval v hudobných vydavateľstvách Chanterelle, Trekel a Fritz & Vogt, Guitarissimo. Od roku 1995 je členom úzkeho tímu špecialistov na literatúru o gitarovej hre so sídlom v Ríme. Prvým výsledkom ich spolupráce je publikácia „Guitar reference“.
h
Jozef Zsapka je typom moderného, mnohostranne orientovaného umelca s detailnou znalosťou problematiky svojho nástroja. Akčný rádius jeho tvorivých snáh zasahuje do sféry interpretačnej, pedagogickej, manažérsko-organizačnej, dramaturgickej a editorskej. Zaslúžil sa o profesionalizáciu klasickej gitary na Slovensku a podstatnou mierou prispel k jej popularizácii v najširších radoch koncertného publika.
Zdroj textu : https://hc.sk/o-slovenskej-hudbe/osobnost-detail/771-zsapka-jozef
Základný kameň výstavby Nádvoria Európy bol položený 23. februára 1999, Nádvorie Európy bolo slávnostne odovzdané 16. decembra 2000. Jeho architektonický výraz určujú jednotlivé budovy predstavujúce v štylizovanej forme architektúru európskych krajín a typických regiónov – týmto sa stáva aj dokladom našej súčasnosti: doby, ktorá sa príznačne nesie v znamení snahy o zjednotenie krajín a obrodu európskych duchovných a kultúrno-spoločenských hodnôt. Základnou ideovou myšlienkou Nádvoria Európy je anticipovať duchovné bohatstvo európskej spolupatričnosti, spoločných koreňov európskej kultúry a tradícií.
ffffffffffffffffffffffffffff
A. GALÉRIA EURÓPY – GALÉRIA SÔCH PANOVNÍKOV A SVÄTCOV
Galéria Európy – galéria sôch panovníkov a svätcov prezentuje panovníkov a svätcov, ktorí sa zapísali do dejín Európy alebo mesta Komárna (sochy sa nachádzajú bezprostredne na Nádvorí Európy), ako aj významné historické osobnosti spoločenského, kultúrneho a politického života (sochy sú umiestnené na rozhraní Nádvoria Európy a na nádvorí býv. Zichyho paláca). Jej kultúrny význam spočíva v dotváraní spoločenského povedomia o pripomínaní si osobností, ktoré spoluurčovali dejiny Európy, v snahe o podporu poznávania tradičných spoločenských hodnôt, ktoré charakterizujú súčasnosť i dejiny európskej kultúry a dávajú jej pečať jedinečnosti a nezameniteľnosti. V neposlednej miere je príspevkom k podpore poznania dejín, kultúry a umenia Európy.
Realizáciu Galérie Európy – galérie sôch panovníkov a svätcov zabezpečuje občianske združenie Palatinus, ktoré vzniklo v decembri roku 1999 s cieľom ochraňovať a zveľaďovať architektonické a kultúrno-historické dedičstvo Komárna a jeho regiónu, s cieľom uctenia si tých významných osobností, ktorých život a činnosť sú úzko späté s mestom, regiónom a našou kultúrou.
Sochy sú celofigurálne, vysoké 1,35 m (okrem sochy sv. Ladislava, ktorá je vysoká 1,7 m). Diela sú umiestnené na betónovom, kamennými platňami obloženom 2,5 m vysokom pilieri.
jjjjjjj
1. Socha sv. Štefana kráľa (slávnostné odhalenie 17. dec. 2000) :
v pravej nike na bráne domu Vatikán, v súčasnosti je v reštaurátorskom ateliéri, materiál: biely umelý kameň, autor: akad. soch. Ondrej Csütörtöki (SK).
Kráľ je zobrazený s atribútmi: zlátenou korunou na hlave, zláteným zemským jablkom v ruke (ako symbolom svetskej a cirkevnej moci), s mečom pri boku. Na podstavci je reliéfny nápis STEPHANUS REX (kráľ Štefan). Na bráne Vatikánskeho domu sa nachádzajú aj okrúhle štukové reliéfy – zobrazujú averz a reverz strieborných denárov, prvých uhorských mincí, ktoré dal Štefan I. raziť (averz so zobrazením ruky držiacej kopiju so zástavou, s kruhopisom LANCEA REGIS (kopija kráľa), reverz so štylizovanou kráľovskou korunou s nápisom REX a s kruhopisom REGIA CIVITATIS (kráľovské mesto). Lancea regis je relikviou, o ktorej sa píše aj v kódexe Ademari Cabannensis, v ktorom Otto III., cisár Rímsko-nemeckej ríše, dáva sv. Štefanovi povolenie nosiť svätú kopiju. Vo vrchole domu Vatikán je Svätoštefanská koruna s typickým nakloneným krížom.
Štefan I. Uhorský alebo Štefan Veľký (okolo r. 975, Ostrihom – 15. aug. 1038, Ostrihom alebo Stoličný Belehrad): v r. 995 – 997 knieža Nitrianskeho kniežatstva, v r. 997 – 1000 veľkoknieža Uhorska, od r. 1000 prvý kráľ Uhorska (podľa tradície korunovaný na Vianoce r. 1000). Svätorečený v r. 1038 v Stoličnom Belehrade, hlavný patrón Uhorska – sviatok má 20. augusta. Zakladateľ Uhorského kráľovstva, šíriteľ kresťanstva v strednej Európe. Vytvoril pevné kráľovstvo spočívajúce na systéme žúp, centrom jednej zo žúp sa stal aj hrad v Komárne.
(Rodičia sv. Štefana: uhorské veľkoknieža Gejza a Šarolta, dcéra sedmohradského kniežaťa Gyulu II.).
2. Socha Blahoslavenej Gizely Bavorskej (slávnostné odhalenie 17. dec. 2000):
v ľavej nike na bráne domu Vatikán, v súčasnosti je v reštaurátorskom ateliéri, materiál: biely umelý kameň, autor: akad. soch. Ondrej Csütörtöki (SK).
Kráľovná je zobrazená so zlátenou korunou na hlave, ľavou rukou pridŕža na hrudi maketu kostola ako odkaz na jej zásluhu pri zakladaní kostolov, kláštorov a podpore duchovenstva v kráľovstve. Na podstavci je reliéfny nápis GISILA REGINA (kráľovná Gizela).
Blahoslavená Gizela Bavorská (asi 985, Abbach pri Regensburgu – 7. máj 1060, kláštor Niedernburg-Pasov): dcéra bavorského vojvodu Henricha II., manželka Štefana I. Uhorského, prvá uhorská kráľovná, po smrti manžela abatiša benediktínskeho kláštora v bavorskom Niedernburgu.
ffffffffffffffffffffff
3. Socha sv. Ladislava kráľa (slávnostné odhalenie 15. dec. 2001):
na polostĺpe brány sv. Ladislava (dom Andorra – fasáda z Jókaiho ul.), materiál: biely umelý kameň, autor: akad. soch. Gyula/Július Mag (SK).
Rytiersky kráľ je zobrazený v plášti, s mečom a bojovou sekerou v ruke, ktorou podľa legendy nechal zo skaly vytrysknúť prameň, aby uhasil smäd svojich vojsk. Podoba kráľa je prevzatá z relikviáru sv. Ladislava – tzv. hermy sv. Ladislava (uložená je v Bazilike minor Nanebovzatia Panny Márie v Győri, HU).
Ladislav I. Svätý (1040/45, Poľské kráľovstvo – 29. júl 1095, Nitra): v r. 1064 – 1074 knieža Nitrianskeho kniežatstva, v r. 1077 – 1095 uhorský kráľ, od r. 1091 chorvátsky kráľ. Viac než polovica jeho zákonov sa týkala ochrany súkromného vlastníctva, tresty za porušenie boli priam drakonické (napr. za krádež mohol byť vinník hoc aj obesený, ak náhodou našiel útočisko v niektorom kostole potrestali ho len oslepením, ale dieťa staršie ako desať rokov bolo predané do otroctva). Bol odvážnym a bojovným kráľom, viedol úspešné vojnové ťaženia na východe, ktoré uchránili európsku civilizáciu i kresťanstvo pred nájazdmi pohanských kmeňov (Pečenehov, Úzov a Kumánov) do Karpatskej kotliny. K jeho menu sa viaže svätorečenie prvých uhorských svätcov (sv. Štefana I. a jeho syna sv. Imricha, sv. Gerharda biskupa – sv. Gellérta, pustovníkov sv. Svorada a sv. Benedikta).
(Rodičia sv. Ladislava: uhorský kráľ Belo I. a Rycheza Adelaida Piastovská, dcéra poľského kniežaťa Meška I.).
(zdroj fotografie http://www.europeplace.com/page.asp?prg=article&menumainid=24&lang=svk)
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
4. Socha kráľa Bela IV. (slávnostné odhalenie 20. marec 2002):
na opornom pilieri brány Bela IV. (dom Anglicko), materiál: bronz, autor: akad. soch. Rozália Darázsová (SK).
Kráľ je zobrazený s korunou, v plášti, s mečom v pravej ruke, druhou pridŕža štít s vyobrazením tzv. erbových arpádovských brvien. Na podstavci sochy nápis REX BELA IV.
Kráľ Belo IV. z rodu Arpádovcov (november 1206 – 3. máj 1270, kláštor na Zajačom ostrove, dnes Margitsziget v Budapešti): 1220 – 1226 slavónsky údelný vojvoda, 1226 – 1235 sedmohradský údelný vojvoda, 1235 – 1270 uhorský kráľ (korunovaný v r. 1214). V polovici marca r. 1241 prelomili tatárske kmene horský priechod Verecke v Karpatoch (dnešná Ukrajina, býv. Podkarpatská Rus) a s obrovským vojskom vtrhli do Karpatskej kotliny. Dňa 11. apríla premohli vojsko kráľa Bela IV. na brehoch rieky Slanej (dnes pusta Muhi v Maďarsku), vyplienili temer celú krajinu, v marci r. 1242, odtiahli. Straty boli obrovské, zahynula temer polovica z 2,2 miliónov obyvateľov krajiny. Komárňanský hrad sa však Turkom nepodarilo dobyť. V dobe po tatárskom vpáde kráľ Belo IV. vo veľkej miere podporil rozvoj a výstavbu miest. Za jeho panovania vzniklo na území Slovenska asi 30 privilegovaných miest. V r. 1265 tak vzniklo zlúčením osád nachádzajúcich sa v okolí komárňanského hradu: „villa Sant Andrae“ (osada sv. Ondreja), „villa Camarum“ (osada Kamarum), „villa Kezu“ (osada Kesi) mesto Komárno, ktorému kráľ udelil mestské práva podľa budínskeho vzoru. (Rodičia Bela IV.: uhorský kráľ Ondrej II. a Gertrúda, dcéra istrijsko-kranského markgrófa a meranského vojvodu Bertolda IV.).
HHHHHHHH
5. Socha kráľa Žigmunda Luxemburského (slávnostné odhalenie 31. okt. 2003):
na samostatnom pilieri pred domom Slovensko (pred pôvodným peším vchodom do podzemnej garáže na 2. podzemnom podlaží Nádvoria Európy), materiál: bronz, autor: akad. soch. Peter Gáspár (SK).
Kráľ je zobrazený s korunou, v bohato nariasenom a zdobenom plášti, v pravej ruke má meč, ľavú ruku má položenú na štíte s vyobrazením združeného erbu Uhorského kráľovstva, Českého kráľovstva a Rímsko-nemeckého cisárstva. Na pilieri je rytý zlátený nápis SIGISMUNDUS REX.
Žigmund Luxemburský (14. febr. 1368, Norimberg – 9. dec. 1437, Znojmo): 1387 – 1437 uhorský kráľ (korunovaný 31. marca 1387), 1378 – 1388 brandenburský markgróf, 1419 – 1420 a 1436 – 1437 český kráľ, 1410 – 1437 nemecký kráľ, 1433 – 1437 rímsky cisár. Jeden z najväčších európskych panovníkov. Jeho zásluhou bola ukončená pápežská schizma, ktorá trvala od r. 1378 – zorganizoval a viedol koncil v Kostnici (1414 – 1418), ktorého výsledkom bola voľba nového pápeža (temnou stránkou koncilu bolo upálenie českého reformátora majstra Jána Husa – napriek tomu, že sa kráľ ochranným glejtom zaručil za jeho bezpečnosť, po tomto ho v Česku začali prezývať „líška ryšavá“). Jeho panovanie znamenalo pre Uhorsko podporu rozvoja miest, menovú, súdnu a vojenskú reformu, zjednotenie mier a váh – to všetko vytvorilo z uhorského kráľovstva hospodársky i politicky stabilnú krajinu. V neďalekej Tate (HU) mal kráľovskú rezidenciu, v r. 1417 potvrdil a rozšíril mestské práva Komárna.
(Rodičia Žigmunda Luxemburského: rímsko-nemecký cisár a český kráľ Karol IV. Luxemburský a Alžbeta Pomoranská, dcéra pomoransko-wolgatského vojvodu Božislava V. Jeho druhou manželkou bola cisárovná, uhorská a česká kráľovná Barbora Celjská, s ktorou mal dcéru Alžbetu – budúcu manželku Albrechta II. Habsburského a matku kráľa Ladislava V. Pohrobka, ktorý sa narodil v Komárne).
KKKKK
6. Socha kráľa Mateja I. Korvína (sign. SZE, slávnostné odhalenie 31. okt. 2003):
na nárožnom pilieri domu Sedmohradsko, materiál: bronz, autor: Mgr. Art. Emőke Szilva (SK).
Kráľ je zobrazený ako mladý panovník s korunou, v pravej ruke má meč, ktorým pridržiava obranný štít – pavézu (s reliéfmi podľa originálneho štítu zachovaného v zbierkach Historického múzea vo Viedni: s výjavom sv. Juraja zabíjajúceho draka vo vrchole, po stranách s erbami Uhorska a rodu Hunyadi, v spodnej časti s gotickou iniciálou M), v ľavej ruke má zemské jablko. Na podstavci je reliéfny nápis MATHIAS REX.
Kráľ Matej I. (Matej Hunyadi, Matej Korvín)(24. febr. 1443, Kluž – 6. apr. 1490, Viedeň): v r. 1458 – 1490 uhorský kráľ (zvolený 24.01.1458, korunovaný 29.03.1464 v Stoličnom Belehrade, dnes Székesfehérvár, MR), 1469 – 1490 český (proti)kráľ, 1468 – 1490 moravský markgróf. Komárno bolo kráľovým obľúbeným miestom. Počas svojho panovania ho priviedol k rozkvetu – v hrade dal podľa plánov vynikajúcich staviteľov z Itálie vybudovať renesančný palác, vytvoril dunajskú lodnú flotilu kráľovských nasádnikov, udelil mestu početné výsady. Ako jediného uhorského panovníka ho zvečnili nielen kronikári a dejepisci, ale aj ľudová slovesnosť („zomrel kráľ Matej, zomrela pravda”). Bol významným mecénom umenia a vied – na kráľovský dvor povolal mnohých renesančných umelcov a humanistov z Itálie, jeho knižnica na Budínskom hrade bola vo svojej dobe pravdepodobne druhou najväčšou knižnicou na svete (po pápežskej knižnici) – mala okolo 2500 rukopisných pergamenových kódexov (tzv. korvinálie). V roku 1467 založil v Bratislave univerzitu – Academia Istropolitana. Povestná armáda Mateja Korvína (po jeho smrti sa vžilo pomenovanie „banda negra” – čierny pluk, čierne vojsko – pravdepodobne preto, lebo vtedy začali žoldnieri nosiť čierne stuhy) bola jednou z najväčších armád vtedajšej Európy, bola prvou pravidelnou a stálou uhorskou armádou (kráľov dvorný historik Antonio Bonfini udáva 20 000 jazdcov a 8 000 pešiakov na vojenskej prehliadke vo Viedenskom Novom Meste v r. 1487).
(Rodičia Mateja I. Korvína: uhorský veľmož a regent Ján Hunyadi a dolnouhorská šľachtičná Alžbeta Siládiová. Jeho prvou manželkou bola uhorská kráľovná Katarína z Poděbrad, dcéra českého kráľa Jiřího z Poděbrad, zomrela ako 14-ročná po pôrode prvého dieťaťa. Druhou manželkou bola aragónska princezná Beatrix Aragónska, ktorá sa významnou mierou zaslúžila o rozvoj renesancie a humanizmu v Uhorsku).
HHHH
KKKKKK
7. Socha kráľa Ľudovíta I. (sign. Győrfi Lajos 2004, slávnostné odhalenie 1. máj 2004):
na samostatnom pilieri v severozápadnej časti Nádvoria Európy (pred domom Belgicko – Frízsko), materiál: bronz, autor: akad. soch. Lajos Győrfi (HU).
Kráľ je zobrazený ako panovník v strednom veku, s korunou s trojlistými anjouovskými ľaliami, v plnom pancieri a s obojručným mečom pri pravom boku. Na pilieri sochy je nápis z liatych bronzových písmen: I. LUDOVICUS REX.
Kráľ Ľudovít I., Ľudovít Veľký z Anjou (5. marec 1326, Vyšehrad, nad Dunajom – 10. sept. 1382, Trnava): 1342 – 1382 uhorský kráľ (korunovaný 21.07.1342), 1370 – 1382 poľský kráľ. Uhorský a poľský kráľ Ľudovít Veľký z Anjou zdedil po svojom otcovi, kráľovi Karolovi I. z Anjou konsolidovanú krajinu so zabezpečenými hranicami. Dokázal zabezpečiť rozkvet svojich krajín, aj keď počas svojho panovania temer neprestajne bojoval. Uhorsko siahalo za jeho vlády od Baltu takmer až po Jadran. Svojou zahraničnou politikou dosiahol významné postavenie svojej krajiny vo východnej a strednej Európe. Presadil následníctvo uhorského a poľského kráľovského trónu v ženskej línii, čo možno považovať za mimoriadny čin: jeho tretia dcéra Mária z Anjou bola prvou manželkou kráľa Žigmunda Luxemburského, vládla ako uhorská a chorvátska kráľovná od r. 1382 až do svojej smrti v r. 1395 – zomrela po páde z koňa pri pôrode prvého dieťaťa. Jeho štvrtá dcéra Hedviga vládla od r. 1384 v Poľskom kráľovstve ako Hedviga I. do svojej smrti v r. 1399; je uctievaná ako sv. Hedviga (Jadwiga), je patrónkou kráľovien a zjednotenej Európy.
(Rodičia Ľudovíta I. Veľkého: uhorský kráľ Karol I., Karol Robert z Anjou a poľská princezná Alžbeta Piastovská, dcéra poľského kráľa Vladislava I.).
ff
8. Socha kráľovnej Márie Terézie (sign. Győrfi Lajos 2004, znač. Bronzba öntötte Varga Imre, Karcag; slávnostné odhalenie 18. dec. 2004):
na samostatnom pilieri v juhovýchodnej časti Nádvoria Európy, materiál: bronz, autor: akad. soch. Lajos Győrfi (HU), do bronzu odlial Imre Varga v meste Karcag (HU).
Kráľovná je zobrazená v strednom veku, v štylizovaných dlhých dobových šatách so šnurovačkou a naberanými rukávmi so stužkami. Široký zdobený výstrih odhaľuje ramená. Ľavou rukou si v strede hrude pri výstrihu pridržuje ako klenot malú svätoštefanskú korunku. Vo vlasoch má nenápadný perlový diadém. Viac než na typické kráľovské atribúty je dôraz kladený na hrdý postoj a vladársky výraz sochy, čo podtrhuje aj prísne gesto pravej ruky s pozdvihnutým ukazovákom. Na pilieri je text z liatych bronzových písmen MARIA THERESIA REGINA a rytý zlátený text vitam et sangvinem.
Kráľovná Mária Terézia (13. máj 1717, Viedeň – 29. nov. 1780, Viedeň): v r. 1740 – 1780 uhorská kráľovná (korunovaná 25.06.1741), 1740 – 1780 česká kráľovná, 1740 – 1780 rakúska arcivojvodkyňa, po smrti svojho manžela v r. 1765 sa stala so svojím synom Jozefom II. oficiálne rímsko-nemeckým cisárom. Bola jedinou ženou, ktorá vládla na českom tróne, na uhorskom tróne bola poslednou panovníčkou v dejinách. „Vitam et sangvinem!” (Našimi životmi a krvou!) – tento významný výrok predniesla uhorská šľachta na krajinskom sneme na Bratislavskom hrade 11. sept. 1741, keď sa zaviazala hájiť záujmy panovníčky z rodu Habshurgovcov. Bol to pomerne nečakaný a prekvapivý zvrat, veď po stáročia bolo Uhorsko považované za krajinu rebelov. Vysvetľuje ho však zmenená zahranično-politická situácia: uhorské stavy považovali udržanie svojich výsad za istejšie pod vládou Habsburgovcov, než pod vlajkou nezávislosti s neurčitou budúcnosťou. V porovnaní s uplynulými storočiami nastala počas panovania Márie Terézie doba pokoja medzi uhorskými stavmi a vládnucou dynastiou.
Dňa 6. marca 1745 udelila kráľovná Komárnu práva slobodného kráľovského mesta. Tento najvyšší štatút mesta zabezpečil rozvoj Komárna v nasledujúcich dobách a oslobodil obyvateľov mesta spod právomoci vojenského veliteľa komárňanského hradu.
(Rodičia kráľovnej Márie Terézie: rímsko-nemecký cisár Karol VI. Habsburský, španielsky a uhorský kráľ (ako Karol III.), český kráľ (ako Karol II.) a brunšvicko-wölfenbüttelská vojvodkyňa Alžbeta Kristína Welfová. Jej manželom bol František I. Lotrinský (od r. 1745 rímsko-nemecký cisár), v šťastnom manželstve sa im narodilo 16 detí).
hhhh
9. Socha regenta Jána Hunyadiho (sign. Gyurcsek F, slávnostné odhalenie 13. sept. 2005):
na samostatnom pilieri v juhovýchodnej časti Nádvoria Európy (pri dome Nemecko), materiál: bronz, autor: akad. soch. Ferenc Gyurcsek (HU).
Zobrazený v pancieri s rozviatym plášťom, pred hruďou zdvihnutým obojručným mečom v rukách, s výrazom nezlomného odhodlania v tvári – ako Turkobijec (poukazuje na to aj zlomená turecká zástava s polmesiacom pod jeho nohami). Na pilieri rytý zlátený nápis HUNYADI JÁNOS Nándorfehérvár 1456
Regent Ján Hunyadi – Ján Huňady (1387, hrad Hunyad, Hunedoara v Rumunsku – 11. aug. 1456, Zemun, dnes časť Belehradu): od r. 1441 sedmohradský vojvoda, temešský župan, hlavný hradný kapitán Belehradu, v r. 1446 – 1452 regent (správca) Uhorského kráľovstva, od r. 1452 hlavný uhorský kapitán, od r. 1452 hlavný veliteľ uhorských vojsk. V dobe panovania kráľa Ladislava V., ktorý sa narodil v Komárne (22. 02.1440 – 23.11.1457, Praha), zviedol Ján Hunyadi slávnu víťaznú bitku proti tureckým vojskám sultána Mohameda II. pri Belehrade (po maď. Nándorfehérvár, dnes Beograd v Srbsku). Turkami od júna 1456 obliehaný Belehrad sa stal baštou Uhorska i celej kresťanskej Európy. Na dlhú dobu sa tu spečatil nielen osud Uhorska, ale aj celej Európy. Na počesť a pamiatku tohto víťazstva prikázal pápež, aby na poludnie zneli kostolné zvony – a odvtedy, aj z diaľky mnohých stáročí, znejú poludňajšie zvony, aby celej Európe i svetu pripomínali, že Uhorské kráľovstvo splnilo svoju povinnosť ako ochranný štít kresťanstva.
(Rodičia Jána Hunyadiho: Voicu (Vojk) a Alžbeta Morzsinayová z Valašska. Za vojenskú službu na dvore získal Vojk od kráľa Žigmunda Luxemburskeho hrad Hunedoara v Sedmohradsku; odtiaľ aj priezvisko Hunyadi/Huňady. Deti Jána Hunyadiho: kráľ Matej I. Korvín a Ladislav Hunyadi, ktorého ako 24-ročného popravili v Budíne za vraždu Ulricha Celjského, ochrancu práv neplnoletého kráľa Ladislava V. Pohrobka. Prívlastok Korvín – Corvinus prvýkrát použil životopisec kráľa Mateja I., pochádza z lat. pomenovania havrana (corvus) v rodovom erbe, kde čierny havran drží v zobáku zlatý prsteň).
d
10. Socha kráľa Bela III. (sign. Bartusz 2005, slávnostné odhalenie 2. júl 2006):
na samostatnom pilieri v západnej časti Nádvoria Európy (pred domom Nemecko a San Marino), materiál: bronz, autor: akad. soch. György/Juraj Bartusz (SK).
Zobrazený ako starý panovník, s korunou na hlave, v dynamicky štylizovanom dlhom šate zopnutom medailónom s naznačenými detailmi uhorského erbu, s mečom opásaným na ľavom boku. Dôraz je kladený na duchovnosť, na majestátny pohyb a mierny predklon, kde kráľ akoby podával dobe budúcej tajomstvo spisby a učeného písma – s otvorenou náručou, v ľavej ruke má rolku pergamenu a v pravej ruke brko na písanie. Odkazuje na jeho zákony v oblasti písomníctva, ale aj na kroniku Gesta Hungarorum. Na pilieri je rytý zlátený text III. BELA REX.
Kráľ Belo III. z rodu Arpádovcov (1148, Ostrihom – 23. apr. 1196, Stoličný Belehrad): v rokoch 1161 – 1163 chorvátsko-dalmátsky údelný vojvoda, 1163 – 1170 byzantský despota, 1172 – 1196 uhorský kráľ (korunovaný 13.01.1173). Vychovávaný bol na byzantskom dvore cisára Manuela I. Komnénosa, kde prijal kresťanstvo východného rítu (a meno Alexios). Po korunovácii za uhorského kráľa postupne ustanovil a reorganizoval zásadné krajinské mocenské členenie krajiny, posilnil úlohu žúp, nariadil používanie písomných úradných listín, dal vytvoriť uhorskú kráľovskú kanceláriu, ktorá písomne zaznamenávala všetky právne akty, ktoré sa udiali za jeho účasti. Jedným z notárov kancelárie bol aj neznámy kronikár – Anonymus, ktorý v diele Gesta Hungarorum (Skutky Uhrov) zapísal dejiny príchodu maďarských kmeňov do Karpatskej kotliny. Kráľ Belo III. bol jedným z najvzdelanejších panovníkov z rodu Arpádovcov. Založil viacero kláštorov, predovšetkým cisterciátskych, kam povolal francúzskych mníchov. Zaslúžil sa o svätorečenie (1192) Ladislava I. ako stelesnenie rytierskych a kresťanských cností, za podobu svätoštefanskej koruny, za jeho panovania vznikol aj prvý uhorský štátny erb, ktorý pozostával zo strieborného dvojkríža na červenom štíte.
(Rodičia Belu III.: uhorský kráľ Gejza II. a kyjevsko-ruská kňažná Eufrozína).
hhhhhhhhhhhhhhh
11. Socha kráľa Karola I. (slávnostné odhalenie dec. 2007):
na samostatnom pilieri v severnej časti Nádvoria Európy (pred nedostavanými domami Francúzsko – Rusko – Luxembursko), materiál: bronz, autor: akad. soch. Rozália Darázsová (SK).
Zobrazený ako mladý, odhodlaný kráľ v plnej sile, s rytierskou prilbou v pravej ruke – s prikrývadlami a pštrosími perami.
Kráľ Karol I. – kráľ Karol Róbert z Anjou (1288, Neapol – 16. júl 1342, Vyšehrad, nad Dunajom): v rokoch 1301 – 1342 uhorský kráľ. S dobou jeho panovania sa spája desaťročie bojov o uhorskú kráľovskú korunu, o upevňovanie kráľovskej moci v opozícii proti uhorskej a sedmohradskej šľachte. Po korunovácii svätoštefanskou korunou v r. 1310 v Stoličnom Belehrade kráľ začal s obnovou krajiny spustošenej bojom o moc. V r. 1323 preniesol sídlo kráľovského dvora zo sedmohradského Temešváru (Timisoara, Rumunsko) na Vyšehrad (dnes Visegrád, Maďarsko). Reorganizoval mincové komory a zriadil dve nové aj na území dnešného Slovenska – v Kremnici a v Smolníku (razba zlatých uhorských florénov). Pričinil sa o rozvoj baníctva a obchodu (revízia platenia mýta – zavedenie platenia tridsiatku t.j. 1/30 hodnoty tovaru). Vyvrcholením jeho diplomatických činov bolo stretnutie s českým kráľom Jánom Luxemburským a poľským kráľom Kazimírom III. Piastovským v novembri 1335 vo Vyšehrade (nad Dunajom), kde sa okrem upustenia vzájomných nárokov na územie poľského a českého kráľovstva panovníci dohodli na otázkach vzájomného obchodu, platenia mýt a cla, čo poskytlo nové možnosti pre hospodársky rast krajín vtedajšej „vyšehradskej trojky”. Počas svojho panovania pozdvihol kráľ Karol I. Uhorsko na jednu z najvýznamnejších európskych mocností – mnohí historici považujú dobu jeho panovania za znovuzrodenie Uhorska. Jeho panovanie sa viaže aj k posilneniu úlohy a významu miest na našom území (v roku 1331 potvrdzuje i mestské privilégia Komárna, v novembri r. 1317 navštívil aj komárňanský hrad).
(Rodičia Karola I.: neapolský korunný princ Karol Martel z Anjou a Klemencia Habsburská, dcéra rakúskeho vojvodu a nemeckého kráľa Rudolfa I. Jeho synom je kráľ Ľudovít I. Veľký).
h
12. Socha kráľa Ondreja II. (sign. Bartusz 2006, slávnostné odhalenie 2. okt. 2007:
na samostatnom pilieri v západnej časti Nádvoria Európy (pred domom Nórsko), materiál: bronz, autor: akad. soch. György/Juraj Bartusz (SK).
Kráľ zobrazený ako panovník v zrelom veku, v ráznom nakročení pravou nohou, odetý v polodlhom šate s rozviatym plášťom zopnutým na hrudi. Dôraz je kladený na rázny pohyb, na výraz tváre a vysoko do výšky zdvihnutú ľavú ruku, v ktorej drží pečať Zlatej buly, pergamen s textom má v pravej ruke. Na pilieri je rytý zlátený text II. ANDREAS REX 1222. Aranybulla. Za sochou Ondreja II. je na opornom pilieri domu Anglicko socha jeho syna kráľa Bela IV.
Kráľ Ondrej II., zvaný Jeruzalemský (asi 1177 – 21. sept. 1235): 1188 – 1189 haličské knieža, 1198 – 1204 chorvátsko-dalmátsky vojvoda, 1204 – 1205 uhorský regent, 1205 – 1235 uhorský kráľ (korunovaný 29.05.1205) V r. 1217 – 1218 podnikol križiacku výpravu do Svätej zeme, počas ktorej sa však venoval aj návštevám križiackych hradov, pútnických miest a získavaniu posvätných relikvií (lebka sv. Margity, pravica sv. Tomáša apoštola a sv. Bartolomeja). V r. 1222 vydal pod nátlakom kráľovských služobníkov Zlatú bulu, ktorá s úpravami zostala v platnosti ako východisko práv uhorskej šľachty až do revolúcie v rokoch 1848/1849. Príčinou vydania Zlatej buly bola hlavne nespokojnosť najnižších výsadných vrstiev, kráľovských služobníkov so svojím postavením, ktoré sa ešte zhoršilo v dôsledku povinnej osobnej účasti na častých zahraničných výpravách kráľa Ondreja II. Zlatá bula po prvý raz konkrétne formulovala povinnosti a práva uhorskej šľachty, zaručovala šľachte dedičnosť majetkov, zákonne obmedzovala moc panovníka a výsadným vrstvám zaručila právo na branný odpor voči panovníkovi ak nedodrží prijaté záväzky.
(Rodičia Ondreja II.: uhorský kráľ Belo III. a antiochijská kňažná Agnesa, dcéra Raynalda de Châtillon a Konštancie z Antiochie).
HHHHH
13. Socha grófa Istvána Széchényiho (slávnostné odhalenie 29. okt. 2008:
na samostatnom pilieri v južnej časti Nádvoria Európy (pred domom Nemecko), materiál: bronz, autor: akad. soch. Ferenc Gyurcsek (HU).
na samostatnom pilieri v južnej časti Nádvoria Európy (pred domom Nemecko), materiál: bronz, autor: akad. soch. Ferenc Gyurcsek (HU).
15. Socha Mateja Bela (slávnostné odhalenie 16. dec. 2011):
na samostatnom pilieri v južnej časti nádvoria býv. Zichyho paláca (v osi brány paláca), autor: akad. soch. Peter Gáspár (SK).
16. Socha kráľovnej Alžbety (slávnostné odhalenie 16. dec. 2011):
na samostatnom pilieri vo východnej časti nádvoria býv. Zichyho paláca (pred domom Sedmohradsko), materiál: bronz, autor: akad. soch. Gábor Mihály (HU).
na samostatnom pilieri v západnej časti nádvoria býv. Zichyho paláca, materiál: bronz, autor: akad. soch. Frigyes Janzer (HU).
18. Socha Jána Amosa Komenského (slávnostné odhalenie 3. máj 2014):
na samostatnom pilieri v severnej časti nádvoria býv. Zichyho paláca, materiál: bronz, autor: akad. soch. Olbram Zoubek (CZ).
Na podstavci zlátený rytý nápis COMENIUS.
19. Socha grófa Lajosa Batthyányiho (slávnostné odhalenie 19. dec. 2016):
na samostatnom pilieri vo východnej časti nádvoria býv. Zichyho paláca, materiál: bronz, autor: akad. soch. György Benedek (HU).
Postava zobrazená v dobovom odeve, v pravej ruke drží spis, ľavú ruku má priloženú k srdcu. Z formovo-výrazového hľadiska dokonale vystihuje nezameniteľnú postavu Lajosa Batthyányiho ako osobnosť vyžarujúcu dôstojnosť a úctu.
20. Socha generála Artúra Görgeyho (slávnostné odhalenie 27. apr. 2018):
na samostatnom pilieri v západnej časti nádvoria býv. Zichyho paláca, materiál: bronz, autor: akad. soch. Gábor Mihály (HU).
Generál je zobrazený v uhorskej attile – husárskom zbrojnom kabáte s typickým zapínaním, cez plece má prehodenú vydriu kožušinu. Ľavou rukou drží dôstojnícku šabľu pri boku. Zobrazenie je priam rozprávkové, čo soche prepožičiava osobitý charakter. Postavená bola pri príležitosti 200. výročia jeho narodenia.
na samostatnom pilieri v západnej časti nádvoria býv. Zichyho paláca, materiál: bronz, autor: akad. soch. Frigyes Janzer (HU).
Postava býv. primátora Komárna je zobrazená v civilnom obleku, v ľavej ruke drží symbolický kľúč od mesta.
Gáspár Károly Alapy (1880, Komárno – 1945, Dachau): ako primátor (od r. 1928) sa zaslúžil o urbanistický, architektonický a spoločenský rozvoj Komáromu (HU), od r. 1939 do svojho dôchodku v r. 1944 primátor spojených miest Komárno (SK) a Komáromu (HU). V dobe nástupu nacizmu vystupoval proti antisemitským prejavom, bol jediným primátorom, ktorý pozdvihol hlas proti židovským zákonom a deportáciám Židov. V októbri 1944 ho kvôli tomu nilašovci zajali, väznili v pevnosti Csillagerőd v Komárome (HU). Podľa údajov zomrel martýrskou smrťou ako zajatec č. 136708 v koncentračnom tábore v Dachau, niektoré údaje hovoria o jeho smrti už počas vlakového transportu. Známou sa stala jeho veta: „Prisahal som, že sa budem rovnakou mierou zasadzovať za vec každého z obyvateľov!“
ddddddddddddddd
B. PAMÄTNÉ TABULE:
Pamätné tabule sú venované významným osobnostiam európskej architektúry (kameň a bronz, s textovou časťou v rodnom jazyku toho-ktorého architekta, dokladajúc aj týmto spôsobom rovnoprávnosť kultúr a jazykov národov a národností v zjednotenej Európe).
na južnej fasáde domu Sedmohradsko, materiál: mramor a bronz, autor: akad. soch. Ondrej Csütörtöki (SK).
Na pamätnej tabuli je pod bronzovým portrétom vyrytý úryvok v maďarskom jazyku z vyznania K. Kósa „Az én világom” (Môj svet) z r. 1909: A napkeletről jöttem, a nagy hegyek, zúgó fenyvesek és kis faluk világából, ahol még álmodnak szűkszavú, kemény magyarok csudás álmokat, ahol még mesélnek fehérhajú vén nótafák nagy régi időkről, elmúlt világról, elporladt emberekről… Kós Károly 1882 – 1977.
(Prišiel som z miesta, kde vychádza slnko, zo sveta veľkých hôr, šumiacich lesov a malých dedín, kde ešte snívajú divotvorné sny málovravní hrdí Maďari, kde ešte starí bielovlasí mudrci vyprávajú o slávnych dávnych dobách, o svetoch minulých, o ľuďoch, ktorí sa premenili v prach).
na východnej fasáde domu Sedmohradsko, materiál: mramor a bronz, autor: akad. soch. Ondrej Csütörtöki (SK).
Na pamätnej tabuli je pod bronzovým portrétom vyrytý úryvok v maďarskom jazyku z Lechnerovho odborného článku publikovaného v č. 1. časopisu Művészet v r. 1906: Magyar formanyelv nem volt, hanem lesz. Mert kell lennie. Ez a meggyőződés vezet életpályámon, amelynek egyetlen célja, utat vágni a magyar formanyelv megalakítása felé. Lechner Ödön 1845 – 1914. (Maďarské tvaroslovie nebolo, ale bude. Lebo musí byť. Toto presvedčenie ma sprevádza na mojej životnej púti, jediným cieľom ktorej je byť priekopníkom vytvárania maďarského tvaroslovia).
na južnej fasáde domu Švajčiarsko, materiál: mramor a bronz, autor: akad. soch. Rozália Darázsová (SK).
Na pamätnej tabuli je pod bronzovým portrétom vyrytý text v maďarskom jazyku: Nekünk magyaroknak csak az ázsiai kultúrák formakincséből lehet modern értelemben vett művészetünket fejleszteni. Medgyaszay István 1877 – 1959.
(My, Maďari, môžeme naše, v modernom zmysle poňaté, umenie rozvíjať len čerpaním z pokladnice foriem ázijských kultúr).
Plánované pamätné tabule: pamätná tabuľa slovenského architekta Dušana Samuela Jurkoviča, pamätná tabuľa slovinského architekta Josipha Plečnika, pamätná tabuľa škótskeho architekta Charles Rennie Mackintosha, pamätná tabuľa katalánskeho architekta Antoni Gaudího.
bbb
C. UMELECKO-REMESELNÉ DIELA:
ggggggggggg
1. Základný kameň Nádvoria Európy (23. február 1999):
v parkovej úprave pri južnej fasáde domu Sedmohradsko; materiál: žula (koncepcia akad. soch. Árpád Mézes, kamenár Géza Szalai), s bronzovou plaketou s reliéfnym zobrazením erbu mesta Komárna (liaty bronz, autor: akad. soch. Rozália Darázsová, do bronzu odlial: akad. soch. Peter Bukovský). Okolo plakety rytý, zlátený kruhopis: NÁDVORIE EURÓPY 1999 EUROPE PLACE * EUROPA PLATZ EURÓPA UDVAR *
h
2. Kópia Hudobného pavilónu (2000):
na nádvorí býv. Zichyho paláca (slúži ako vchod do pivničných priestorov paláca), vytvorená podľa dobových fotografií (autor projektu: Ing. Nándor Litomericzky). Pri vchode do pavilónu sú štvorjazyčné mosadzné pamätné tabule s nasledovným textom: Kópia hudobného pavilónu. Pôvodne stál v anglickom mestskom parku, koncerty vojenskej kapely miestnej posádky tu popri iných dirigoval aj Franz Lehár st. a Béni Egressy. Obnovený ako kópia v roku 2000. Tvorcovia Nádvoria Európy.
dd
3. Drevená zvonica (2001):
drobná stavba s drevorezbárskymi prvkami čerpajúcimi z tradícií sikulskej drevenej architektúry. Autor: drevorezbár János Bruncz (HU). Zvonica je umiestnená na dvojstupňovom podstavci obloženom úlomkami kamenných náhrobníkov s nápismi, ktoré boli zachránené z areálu reformovaného kostola. Zvonica stojí nad miestom, kde boli v podzemí objavené zbytky keltskej hrnčiarskej osady.
Dňa 22. apríla 2000 boli počas výkopových prác dolného námestia Nádvoria Európy (1. podzemné podlažie – nákupné stredisko Europália, v súčasnosti zatvorené) objavené časti keltskej hrnčiarskej pece z doby laténskej (1. stor. pr. n. l.) so zachovaným roštom a keramickými črepmi. Následným archeologickým výskumom bolo objavených ešte šesť ďalších pecí, čo bol unikátny nález nielen na území Slovenska, ale aj v celej Karpatskej kotline. Pred niekoľkými rokmi bolo archeologické nálezisko po výskume zabetónované.
aaa
4. Zemské jablko (2004):
v priestore medzi domom Sedmohradsko a Nemecko, materiál: polychrómovaná kovaná oceľ, autor: umelecký kováč János Reicher (SK).
Kováčsky riešené zemské jablko ako symbol kráľovskej svetskej a cirkevnej moci – ako odkaz na tisícročné výročie prijatia kresťanstva v Uhorsku. Kríž vo vrchole je tvorený štylizovanými konármi lipy ako zobrazenie stromu života, korene stromu prerastajú do zemegule.
fff
5. Záverečný kameň Nádvoria Európy (odhalený 1. mája 2004):
žulová tabuľa na západnej fasáde domu Rumunsko, so zláteným rytým textom so základnými údajmi o výstavbe Nádvoria Európy.
Slovenské divadlo v Komárne (štátna príspevková organizácia)
s plánovaným sídlom v Dome Matice slovenskej v Komárne, vzniká ako ďalší prirodzený krok po úspešnom, viac ako 19-ročnom pôsobení ochotníckych krúžkov a združení v Dome MS v Komárne.
Po vzore viacerých divadiel na území Slovenska, ktoré vznikli z ochotníckych združení, prevažne sústredených okolo MS, ako napríklad Divadlo Jonáša Záborského v Prešove, či Slovenské komorné divadlo v Martine, vznikla v Komárne potreba priamej pomoci štátu na ďalšie úspešné fungovanie slovenskej kultúry v okrese Komárno.
Inštitúcia financovaná štátom by mala podporovať vznik pôvodnej dramatickej tvorby, modernú kultúru, rozvoj slovensko-maďarských vzťahov na kultúrnej úrovni a najmä realizáciu kultúrnych podujatí pre Slovákov v okrese Komárno, ale aj všetkých Slovákov žijúcich v prihraničných oblastiach južného Slovenska a v Maďarsku.
HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
Hlavným cieľom iniciatívy je, aby v okrese, kde sú Slováci v menšine, bolo aj naďalej zabezpečené kultúrrne vyžitie minimálne v tom rozsahu, ako je to posledné roky. Sekundárnym cieľom iniciatívy je postupný vznik slovenskeho profesionálneho divadla s vlastnými priestormi, ktoré má už v tejto chvíli postavené základy v podobe zatiaľ neprofesionálnych ochotníckych združení. Terciálnym, ale zrejme najdôležitejsím cieľom iniciatívy, je zamedzenie finančného krachu budovy Domu Matice slovenskej a tým aj ukončeniu činnosti jediného slovenského divadla v Komárne.
FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
Východisková situácia
Matica slovenská prostredníctvom svojho pracoviska Domu Matice slovenskej v Komárne, v spolupráci s občianskym združením Dramaťák a Rebeli a mestom Komárno, vytvárajú podmienky, vďaka ktorým tu už 19 rokov úspešne vzniká pôvodná tvorba a realizuje sa priemerne 35 – 50 javiskových foriem ročne.
Pôvodnú tvorbu tu zastrešujú najmä:
Kolektívni členovia MS sídliaci v DMS Komárno:
Dramatický krúžok Gymnázia Ľ. J. Šuleka pri MO MS Komárno (36 členov súboru)
folklórom inšpirovaný súbor Slovenskí rebeli (54 členov súboru)
Divadlo Komora (19 členov súboru) (ročne spolu vytvárajú cca 35 predstavení ročne) Hosťujúce združenia a organizácie
Radošinské naivné divadlo
Divadlo Maska
GUnaGU
Divadelné centrum Martin
Divadlo Komédie
a ďalšie
V okrese Komárno je 63,8 % zastúpenie maďarskej národnosti a 28,3%slovenskej národnosti. Len v 5 zo 41 obcí tvoria Slováci väčšinu. Inde, aj priamo v Komárne (33,51%), sú Slováci v menšine (údaj z roku 2011).Pre maďarskú väčšinu v okrese mimoriadne úspešne funguje Jókaiho maďarské oblastné divadlo a aj Mestské kultúrne stredisko Béni Egressyho. Obe tieto inštitúcie do svojej dramaturgie sporadicky (Jókaiho divadlo raz ročne, MsKS 4-6 krát ročne) vkladajú aj slovenské predstavenia. Avšak, musia sa správať trhovo a komerčne a vzhľadom na svoju veľkosť, a teda aj vysoké náklady a malý trh, sa im viac predstavení v slovenskom jazyku neoplatí zaraďovať.
ggggggggggggggggggggggggggggggggggggg
Preto sa Dom Matice slovenskej v Komárne, naše pracovisko, stal prirodzeným centrom slovenskej kultúry. Väčšinu (85%) podujatí organizujeme v slovenčine a prevažne pre slovensky hovoriace publikum.
Rovnako tak školy s VJS v rámci vzdelávaco-výchovného procesu organizujú svoje podujatia – záverečné predstavenia, výchovné koncerty a podobne u nás.
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Do roku 2022 sme pre školy vytvárali špeciálne podmienky a dávali sme im výrazné zľavy, aby sme podporili návštevy divadiel u žiakov stredných a základných škôl.
Všetky predstavenia Dramatického krúžku, ako aj Slovenských rebelov, sú za dobrovoľné vstupné. Naším poslaním tu bolo a je vytvárať dostupnú a kvalitnú kultúru.
Prirodzene sa orientujeme na slovenského diváka z okresu Komárno, ale v poslednej dobe sa naše predstavenia stali natoľko vyhľadávané, že za nami dochádzajú už aj diváci z Bratislavy, celého Nitrianskeho kraja, ale aj zo stredného Slovenska a aj zahraniční Slováci z pohraničného územia Maďarskej republiky.
Žiaľ, udalosti posledných rokov, inflácia, nedostatočné financovanie Matice slovenskej, ale najmä kovidové opatrenia a následná energetická kríza, spôsobili stále väčšie a väčšie finančné problémy.
V roku 2023 sme boli nútení oznámiť verejnosti, že ďalej nedokážeme prevádzkovať budovu Domu Matice slovenskej v Komárne. Len následná spontánna zbierka, iniciatíva NR SR – finančná pomoc zo strany MK SR a sponzorské dary zamedzili tomu, aby sme budovu uzavreli.
S príchodom novej vykurovacej sezóny – november 2023 – opätovne stojíme pred otázkou, ako zabezpečiť ďalšie pokračovanie prakticky jediného slovenského divadla v Komárne. Preto prichádzame s touto iniciatívou.
Zabezpečenie plynulého pokračovania veľmi dobre fungujúceho slovenského divadla v okrese Komárno je v záujme SR.
Domnievame sa, že je v záujme Slovenskej republiky zabezpečiť pre Slovákov žijúcich v okrese, kde sú v menšine, dostupné a kvalitné kultúrne vyžitie. Rovnako tak je v záujme zahraničnej politiky Slovenskej republiky poskytnúť zahraničným Slovákom v Maďarsku možnosť kultúrneho vyžitia v mieste, ktoré je pre nich pomerne ľahko dostupné.
podporu menšinovej kultúry na oboch stranách Dunaja
cezhraničnú spolupráca Slovákov a Maďarov
postupny vznik profesionálneho divadelného súboru
V tejto chvíli nie je potrebné vytvárať podmienky pre vznik umeleckých telies, nie je potrebné financovať úvodné materiálno-technické zabezpečenie, pretože občianske združenie Dramaťák a Rebeli disponuje základným technickým aj personálnym vybavením. Matica slovenská vlastní v Komárne plne funkčnú budovu divadla a ochotnícke združenia ju postupne zveľaďovali a zabezpečovali jej prevádzku. V tejto chvíli je len potrebné, aby štát vypomohol s prevádzkou už funkčného a navštevovaného divadla. Vypomohol s prenájmom priestorov a financovaním základného manažmentu divadla. V nasledujúcom období by tak postupne mohol vznikať profesionálny umelecký súbor, ktorý by sa začlenil do Kreatívneho priemyslu a plnil by dôležitú úlohu v regióne.
výrazné (50%) zľavy na prenájom divadelnej sály pre školské predstavenia
KKKKKKKKKKKKKKKKKK
Zdôvodnenie rozpočtu
Príspevok zo štátneho rozpočtu na plnenie činností by mal byť v rámci bežných výdavkov stanovený v celkovej sume 285 000,00 eur (slovom: dvestoosemdesiatpäť tisíc). Orientačný ukazovateľ počtu zamestnancov by sa stanovil na 6. (čo je odhadom náklad 135 000,- €)
generálny riaditeľ Slovenského divadla v Komárne
ekonóm
umelecký riaditeľ, kultúrny referent
technik, stavba scény
zvukový technik
technik svetiel a špeciálnych efektov
V takomto personálnom vybavení by bolo možné, aby bola zachovaná súčasná situácia, aby postupne vznikal profesionálny umelecký súbor. Zároveň, aby divadlo naďalej podporovalo vznik neprofesionálnej tvorby, hosťovanie divadiel v Komárne a ďalšie umelecké aktivity ako je účasť a podpora festivalov a iné.
ssssssssssssssssssssssssssssssssss
Prenájom priestorov, technické vybavenie, bežné výdavky (cca 150 000 €).
prenájom divadelnej sály a šatní pre aktivity MS, Dramaťáku, FIS Slovenských Rebelov
čiastočný prenájom pre školy s vyučovacím jazykom slovenským
čiastočný prenájom pre organizácie podporujúce kultúrne vyžitie Slovákov
prenájom kancelárii pre manažment divadla
prenájom nácvikových sál pre vznik neprofesionálnej a neskôr profesionálnej tvorby
technika pre zabezpečenie aktuálnych predstavení
dekorácie a technika pre vznik ročne dvoch nových predstavení
V ďalšom období by sa rozpočet postupne menil a prispôsoboval situácii. Cieľom je zachovať a podporiť existujúci stav v Komárne, a založiť profesionálny súbor, ktorý by pokrýval potreby obyvateľov tohto regiónu.
ddddddddddddddddd
Aká veľká by mala byť angažovanosť štátu?
Poskytnutím takéhoto ročného príspevku po dobu min. 5 rokov Slovenské divadlo v Komárne, štátna príspevková organizácia, zabezpečí, že sa budeme môcť pokojne venovať tomu, čo vieme najlepšie – tvorbe. Tvorbe najmä pre Slovákov žijúcich v okrese Komárno, ale aj v priľahlých oblastiach, vrátane Slovákov žijúcich v Maďarsku.
Budeme sa aj naďalej uchádzať o granty a podporu sponzorov, ale bude pre nás jednoduchšie podporovať slovenskú kultúru v regióne. Tiež by to znamenalo, že školy – naše deti, sa dostanú ku kultúre oveľa jednoduchšie.
Matica slovenská by tak mala zabezpečený chod dôležitého pracoviska v Komárne.
V nasledujúcom období 5 rokov, by sme v spolupráci s odbornými garantami pracovali na vzniku profesionálneho súboru.
Prečo je potrebná systémová pomoc štátu?
Tým, že celá tvorba stojí a padá na dobrovoľníckej báze a MS, ale ani mesto Komárno, aktuálne už nemajú prostriedky na udržanie chodu takejto inštitúcie, je naša činnosť ohrozená.
Minuloročná energetická kríza takmer zapríčinila krach budovy Domu MS, čo by okamžite ukončilo všetky aktivity a zapríčinilo zastavenie činnosti jediného slovenského divadla v okrese. Len spontánna finančná zbierka divákov, najmä súboristov okolo Rebelov a Dramaťáku a aktuálna systémová pomoc mesta, zastavila už istý krach.
V Komárne, 9. novembra 2023 spracoval: Jozef Černek, riaditeľ DMS Komárno predseda občianskeho združenia Dramaťák a Rebeli +421 905 405 455 www.dramatak.eu www.rebeli.sk www.dmskomarno.sk
Dodnes sa často hovorí o chodbe, ktorá má viesť na pravý breh Dunaja (do Maďarska). Počas 40-ročného výskumu sa ale žiadna dokumentácia, ktorá by hovorila o existencii tunela pod Dunajom, nenašla, a to ani vo vojenských archívoch v Budapešti či vo Viedni. Dlhoročný výskum priamo v teréne túto teóriu rovnako nepotvrdil.
V prípade budovania ochranných opatrení v rámci vodného diela Gabčíkovo – Nagymaros sa našli rôzne konštrukcie pod terénom, ktoré by mohli niečo podobné naznačovať. Išlo však vždy o pozostatky kanalizácie, ktorá, ako vieme, v minulosti bola budovaná náročnou klenutou konštrukciou väčších rozmerov a ústila priamo do toku rieky. Tieto boli z bezpečnostných dôvodov pri stavbe betónovej ochrannej hrádze, zapustenej až po geologicky nepriepustné vrstvy, zlikvidované. Pri tejto stavbe boli kryté, pod terénom zachované aj fragmenty dunajskej bašty IV. Starej pevnosti, ktorá bola začiatkom 20. storočia čiastočne zbúraná z dôvodu budovania komunikácie a železnice pozdĺž prístavu
Takéto pozostatky stavebných konštrukcií môžu viesť k rôznym konšpiračným záverom, ako sú tunely pod riekou a tzv. „katakomby“ pod mestom.
Aj v tom druhom prípade išlo zatiaľ vždy o kanalizáciu, respektíve pivnice, teda podzemné podlažia budov, ktorých nadstavba už v minulosti mohla padnúť za obeť napríklad viacerým zemetraseniam.
V prípade spomínaného tunela pod Dunajom musíme brať do úvahy, že aj dnes, s použitím modernej techniky, by to bola nesmierne náročná úloha, ktorá by si vyžiadala neúnosné finančné náklady. Otázkou je, z akých dôvodov by pred niekoľkými storočiami niečo takého stavali? Z vojenskostrategického hľadiska by to bola úplne zbytočná investícia, ktorá by nespĺňala žiadny účel.
autor textu Jozef Černek
Pri použití tohto textu prosím nalinkovať našu stránku https://divadlokomora.sk/2023/09/21/pevnost-a-jej-historia-2/